סקירת נדל"ן בקרית טבעון

המועצה המקומית קרית טבעון נחשבת לאחת המרכזיות במחוז הצפון בישראל, שעה שמספר התושבים בה נושק לכ-17,000. זוהי מועצה מקומית ותיקה מאד, שהוקמה ב-1958, אך נמצאת באזור שבו נשזרו סיפורים חשובים […]

המועצה המקומית קרית טבעון נחשבת לאחת המרכזיות במחוז הצפון בישראל, שעה שמספר התושבים בה נושק לכ-17,000.

זוהי מועצה מקומית ותיקה מאד, שהוקמה ב-1958, אך נמצאת באזור שבו נשזרו סיפורים חשובים רבים בהיסטוריה של העם היהודי בישראל. בשנים האחרונות, עם זאת, עוברת קרית טבעון הליכי פיתוח מאסיביים, שנוגעים, במידה רבה, לתחום הנדל'ן בעיר.

כך, הוקמו בשנים האחרונות שכונות חדשות בשטח המועצה, שאחת הבולטות בהן היא שכונת אלרואי. התכנון הוא להקים מתחמים חדשים, ביניהם מתחם "אורים", המיועד לכלול בתוכו 60 בתים דו משפחתיים. מה עוד צריך לדעת על התפתחות הנדל'ן במועצה אזורית זו?

מאפייני הנדל'ן בעיר

שטחה של קרית טבעון משתרע על פני כ-9,000 דונם, שטח בו חיים למעלה מ-4,000 בתי אב. מבחינת מאפייני הבניה במועצה המקומית, ניתן לראות שהיא נוטה להיות מבוססת על בנייה "כפרית", כלומר, בתים פרטיים, חד או דו משפחתיים. על פי מאפייני תוכנית המתאר של המועצה המקומית, ניתן לבנות בתים דו משפחתיים על מגרשי בעלי שטח העומד על כ-800 מ'ר, בעוד בתים תלת משפחתיים יהיו על מגרשים בשטח של כ-1,200 מ'ר.

יש לציין כי במועצה המקומית ניתן למצוא גם בנייני מגורים רווי קומות, גם אם מספרם מועט באופן יחסי. הבסיס להם היה בשנות ה-70, עם הקמת מספר מבנים בעלי שלוש קומות. כיום, גם הבתים המשותפים לא חורגים במספר הקומות שלהם מכך.

תמ"א 38 בטבעון

בטבעון לא הוגשה אף בקשה לחיזוק מבנים בהתאם לתמ"א 38. יש לציין שטבעון נמצאת באזור סיכון וקיימים בה מבנים רבים ישנים אשר עלולים לקרוס במקרה של רעידת אדמה.

תמ"א 38 מאפשר קבלת זכויות בניה בבניינים משותפים בני יותר מ-2 קומות ויותר מ-400 מ"ר בנוי. מסיבה זו וכפי שצויין לעיל רוב המבנים בטבעון אינם נופלים בהגדרה זו ולכן טבעון נשארת מאחור בכל הקשור למוכנות להתרחשות של רעידת אדמה חזקה.

סוגיית המחיר

אין זה סוד כי מחירי הדיור בישראל עלו באחוזים נכבדים בשנים האחרונות. כשמתבוננים על קרית טבעון, ניתן להבחין במספר תהליכים מעניינים.

ראשית, הרי שבשנים 2007 ועד 2009, חלה עליית מחירים של עד 20%, שהתמקדה, בעיקרו של דבר, ביחידות דיור קטנות על פי עקרונות הבנייה הרוויה. מבחינת המגמה בעשור האחרון, העלייה משמעותית עוד יותר, ועשויה להגיע עד ל-50%.

עם זאת, מאז שנת 2009, ולמרות המשבר הכלכלי לו כולנו היינו עדים, מחירי הדיור בקרית טבעון נחשבים ליציבים באופן יחסי, בעיקר בהשוואה לגרפי העלייה המאסיביים המאפיינים יישובים וערים אחרים בישראל.

הסיבה העיקרית לכך היא הביקוש הגובר למגורים בעיר, שמצליח לעלות על היצע הדירות בה. ביקוש זה גדל, אגב, עם חיבורה לכביש 6, מה שהקל מאד על אנשים אשר עובדים באזור המרכז או בחיפה.

מאפייני האוכלוסיה

כשמתבוננים על מאפייני הנדל'ן בקרית טבעון, אפשר ללמוד, לא מעט, על האנשים שעברו להתגורר בתחומה. העובדה שמדובר בבתים פרטיים למכביר, בעלי שטח רב, מראה שרבים מתושבי המועצה האזורית משתייכים על המעמד הבינוני הגבוה.

זאת ועוד, עקב העובדה כי ניתן למצוא בשטחה של קרית טבעון לא פחות מאשר 17 גני ילדים, חמישה בתי ספר ממלכתיים, חטיבת ביניים ותיכון, ניתן להבין מדוע למעלה ממחצית המתגוררים במועצה הן משפחות בעלות ילדים.

כל אלה מאפשרים להסיק דבר מרכזי אחד: מגמת הפיתוח הנדל'ני של קרית טבעון, לה אנו עדים כיום, סביר שתימשך בשנים הקרובות, והמועצה תמשיך להתבסס כאחת המרכזיות במחוז הצפון בישראל.

תגובות למאמר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.